2015-02-08

Csoda Milánóban

Történetek Gross Arnoldról 2. rész

Csoda Milánóban

Számtalan szálon fut Gross Arnold és Olaszország kapcsolata; az olasz reneszánsz, az olasz új hullám filmjei, az olasz építészet, az olasz városok mind közel álltak a szívéhez. Művészi magára találását, művészi ébredését emlegette az olasz kultúrával kapcsolatban. Egészen pontosan Vittorio de Sica Csoda Milánóban című filmje volt a csodák kiinduló pontja. Arnold életében is csodásan keveredtek a film motívumai.  A történet szerint a film megnézésének napján egy fehér galamb szállt Gross Arnold műterméhez, melyet magához vett és hazavitt. A filmben szintén fontos szereplő a fehér galamb. Sós Mária rendező Gross Arnoldról készült filmjében a Játék-filmben maga a művész meséli el a lakása falán keretben elhelyezett Csoda Milánóban filmplakát hozzákerülésének történetét is, melynek szintén csodásak a körülményei. A plakát két pontosan egybeillő darabja ugyanis a véletlen folytán két különböző helyről és időben került a művészhez.

Fellini filmjei közül az Országúton és a 8 és fél különösen megérintették. Ez utóbbiról mondta, hogy minden benne van a filmben, ami az életben fontos. A művész többször is járt és állított ki Olaszországban és több olasz témájú rézkarca is született a 60-as és 70-es években, melyek vallanak a szeretett kapcsolatról Olaszországgal. A Római házak I., a Via Margutta és az Olasz kisváros című rézkarcok még a 60-as évek közepén készültek, ezekről még fekete-fehérek a nyomatok. A Római házak I. című rézkarcban szerepelnek is az említett filmek címei és adatai, a kép középen egy kis mozi hirdeti őket. Sok kis kódolható üzenet van a képen elrejtve, ezek a valóság kis morzsái is. A művész szeretett kis emléket állítani a számára fontos eseményeknek, helyeknek, időpontoknak. A Római ünnep I. című lapról már készültek halványan színezett nyomatok, a 70-es években készült Firenzei nyár és A római Spanyol Lépcső pedig már az ismert jellegzetes színes világot tárja elénk.

Legfrissebb bejegyzések