2015-02-28

Eszpresszó másképpen - Gross Arnold gyufásdobozai

Történetek Gross Arnoldról 5. rész

Eszpresszó másképpen - Gross Arnold gyufásdobozai

Valahol 1984-ben vagyunk, a kép egyik felén az asztal előtt egy hosszú barna hajú fiatal hölgy ül gyöngysorral a nyakában, elmereng. Az asztalon előtte kis süteményes poharak, pár szem gyümölcs egy kis tálkán, rajta kismadár, balra mögötte fiatal lányok kis tárasága. A hölgy szolid, csinos, kicsit talán megilletődött. Háta mögött angyal vigyázza és kis napraforgók, meg talán egy csillag. Távolabb nagy társaság, köztük nők, férfiak, néhány angyal és kismadár. A szép lány vajon kire gondol, vajon kire vár? A kép másik felén – hozzánk közel - az asztalnál egy fiatalember ül, előtte kávé, hóna alatt virágok, nem is akármilyenek, a csokorból két emberarcú kis virág is kihajlik; várják a pillanatot, mikor átadásra kerülnek. A fiatalember zsebéből kiskutya kandikál elő, épphogy látszik, arcához közel kis napraforgó virít, szeme előtt kis szívek rajzanak. Ki lehet Ő? De hisz Ő Gross Arnold, a grafikusművész! A fején egy hetyke kismadárral. Talán épp a szép hölgyre gondol. Szép pár lehetnének, a két képrészlet is szinte összeillik. Kár hogy mindketten gyufásdobozaik foglyai. Ez hogyan történhetett?

A művész barátai jól tudják, hogy miként kerülhetett a rézkarc két részlete két gyufásdobozra felragasztva. Az igazság, hogy a művész munkái szigorú ellenőrzése nyomán, amelyik nyomattal nem volt elégedett, azt szétvágta és tovább hasznosította. Ezek a nyomatrészletek aztán kis dobozokon, többnyire gyufásdobozokon tűntek fel újra, és kis ajándékokként sokakhoz elkerültek.

Az eszpresszó, mint téma és színhely is jellegzetes, sok baráti beszélgetés és szerelmes évődés színhelye volt a 60-as, 70-es és még a 80-as években is, ezért is készülhetett a témából két változat is 20 év különbséggel. Az Espressó I. című első verzió már 1964-ben elkészült, erről még nem készült színes lenyomat, csak a későbbi 1984-ben készült változatról, az Espressó II-ről. Ez utóbbi két részlete szerepel a gyufásdobozokon. A két kép között érdekesek a különbségek, érdemes őket végig keresni. A két főszereplő azonos: maga a művész Gross Arnold és bájos partnere, ők helyezkednek el a kép középső részén. Asztaluk kellékei nem változtak. Az őket távolabbról körbevevő társaság egy része kis fazonigazításokkal megúszta, a kismadarak persze helyet változtattak! Az Espressó II-ről eltűnt a kávézó galériája, és minden, ami a kávézó belső helyiségére utalt: ruhafogas, pult, képek, lámpák, ajtó, óra. A képre került viszont két kis fa, napocska, holdacska; apró növények, virágok bukkantak fel, így már biztosak lehetünk abban, hogy az újabb változaton egy kerthelyiségre látunk. A pár tehát kikerült a szabadba, a kép hátsó része légiesebb lett, kis atmoszférát jelző pöttyök díszítik az eget. Nagyobb változás még, hogy a korábbi széles kép leszűkült, így még kiemeltebb lett a pár szerepe. A szűkebb kompozíciót egy dísz csipke minta veszi körbe, mely díszítési mód sok más Gross Arnold rézkarcnál visszatér. A további kisebb különbségek is jelentősek; a 20 évvel későbbi rézkarcon lecserélődtek a pár szűk környezetének szereplői.  A főszereplők közötti részen megjelent egy markáns férfialak, Ő biztos fontos személy, hiszen közvetlen Arnold alakja előtt áll, és egyenesen a szemünkbe néz.  A lányhoz közel pedig a korábbi hétköznapi párost egy artisztikusabb, lírai szerelmes pár váltotta le. A lány mögé kis angyal bújt; Arnold köré virágok és szívek, háta mögé lányalak került. A kis kutya a zsebben maradhatott és a kép jobb sarkában ülő másik manókutya és megúszta a vágást, képátalakítást. Ő lett az új kép jobb oldali sarkának őre.

Legfrissebb bejegyzések