2015-03-23

Gross Arnold linómetszetei

Történetek Gross Arnoldról 7. rész

Gross Arnold linómetszetei

Gross Arnolddal kapcsolatban mindig elsősorban rézkarcait emlegetik, hiszen az életmű legjelentősebb része ebben a grafikai műfajban jött létre. A linómetszeteit kevésbé ismerik, kevesebb is készült belőlük, pár bájos példány megismerhető a 2008-ban megjelent utolsó albumából. A linómetszet a fametszethez hasonló magasnyomású sokszorosító grafikai eljárással készül. Ennél az eljárásnál a linóleumra felvitt rajz alapján árokvésővel vájják ki azokat a részeket, melyek a nyomtatás során nem hagyhatnak nyomot a lapon. A nyomtatandó kép tehát a kimagasodó rész, míg a rézkarcnál pont fordítva, ott az árkokban lévő rész jelenti a nyomaton megjelenő rajzot. A rézkarcnak vékonyabbak és rajzosabbak a vonalai, és jóval aprólékosabb a megjelenése, mint a linómetszetnek. A linómetszet színes változatánál ecsettel vagy hengerrel viszik fel a különböző színeket a dúcra, vagy színenként külön dúcot készítenek. Gross Arnold linómetszetei között mind a kettőre van példa. Az egyik legkorábbi linómetszet az 1953-ban készült Budakalászi nyár, melynek minden színéhez külön dúc készült. Az 1960-as években készült Nyár nyomata is kétféle színt tartalmaz, melyet két dúcról nyomtak. A színek felvitelekor először a fekete rajz kerül lenyomásra, utána jönnek a többi dúcról a különböző színű részek; egy tökéletes nyomatnál nagyon fontos a pontos illesztés. A galériánkban bemutatott Kis-linó című sorozat lapjaiból készültek szín variációk is. Ezeknél látszik, hogy ha rajz vonala többszínű, ott hengerrel vittek fel többféle színt a dúcra, ahol a ki is színeződött a rajz, ott két dúcról nyomták a képet.

Legfrissebb bejegyzések